UYUMSUZ SURETLER FİRARDA – Veysel Boğatepe yazdı…

Komedi unsurları barından sanatsal üretimlerin tercih edilmesi, içinde bulunduğumuz sosyo-ekonomik durumlarla doğrudan ilintilidir. Dolayısıyla tercihlerimizi şekillendiren bu ya da benzer koşullar, bireysel veya toplumsal soyutlanmayı derinleştirirken kişileri doğrudan bir araya getiren tiyatro da adeta terapi işlevi görüyor. Geçen gün galası yapılan “Buyur Buradan Kaç” adlı oyunda da benzer durumları gözlemledim. Sevtekin Fikir Sanat Tiyatrosu’nun sahneye koyduğu oyun, absürd komedi unsurları barındırmakla beraber toplumsal eleştiriyi de örtük biçimde vermeye özen gösteriyor.

Orta sınıfa mensup abartılı karakterler üzerinden sosyal sorunların irdelendiği oyunda, gündelik mantığı ihlal edecek durum ve davranışlar yaratılarak gerçeküstü durumlar dizgesi mizahi bir dille yansıtılıyor. Olay kahramanlarının genelde zavallı, suçlu, bilgisiz ve zayıf olmasına rağmen sorunu çözme yöntemleri, alışılmış düzen kalıplarını aşma / yıkma çabaları, gülünç durumlara neden oluyor. Fakat yalnızca güldürmekle yetinmiyor, seyircinin kendi anlayışına göre hayal etme imkânı verirken davranış ve eylemlerimizin birbirine olan benzerliğine de dikkat çekiyor.

Etiketimiz, statümüz ve maskemiz

Polisiye kurgu üzerinden ilerleyen iki perdelik oyunda, Selim ile İsmail adında iki arkadaş cezaevinden tünel kazarak firar ederler. Kazdıkları tünelin ucu ise banka soyma planı üzerine çalışan iki kadın arkadaşın mutfağına çıkar. Tüneli takip ederek suçluları yakalamaya çalışan polis amirinin eve gelmesiyle de herkes gerçek kimlik ve kişiliğini ortaya çıkartmak zorunda kalır. Şantajlar ve dolaylı tehditler karşısında tüm kahramanların maskeleri düşer, içinde bulundukları durumdan sıyrılmak için de suç ortaklığı yapmaktan başka seçeneklerinin olmadığı gerçeğiyle yüzleşmek zorunda kalırlar. Nitekim birbirlerinin suçlarını ört bas ederek konu kapatılır ve geriye, çoğunluğumuzun sorgulamaktan imtina ettiği soru işaretleri kalır. Sistemin verdiği etiket ve statüleri odağında tutarak eleştiriye kapı aralayan oyunun kahramanları aslında hiçte yabancısı olmadığımız figürlerdir. Aramızda dolaşan, bize benzeyen ve bizi, yine bize anlatan öteki suretlerimizdir.

Bütünsel olarak oyunun ilk perdesinde, serim, düğüm ve çözüm bölümlerinin zayıflığı, İpek Tenolcay ile Serdar Sevtekin için tekstin biraz daha genişletilmesi gerektiği, özellikle de bu iki oyuncunun birikim ve donanımlarını sergilemek için teksti zorladıkları bariz bir şekilde görülüyor fakat sahneledikçe oyunun gelişeceği de tiyatronun bir gerçeğidir.

Veysel Boğatepe

Buyur Burdan Kaç / 2 Perde-Komedi

Oyuncular: İpek Tenolcay, Serdar Sevtekin, Sezer Soykök, Cemal Gönen, Zeynep Buse Kale, Büşra Münevver Öztepe

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Facebook Comments