Site icon Kitaptan Sanattan

Türk Sanatçılar New York’da İz Bıraktı!

29 Nisan – 5 Ekim 2016 tarihleri arasında Guggenheim New York’ta Sara Raza küratörlüğünde düzenlenen, ”But a storm is blowing from paradise: Contemporary Art of the Middle East and Africa [Fakat Bir Fırtına Esmekte Cennetten Bu Tarafa: Ortadoğu ve Afrika’dan Güncel Sanat]” başlıklı sergide yer alacak olan eserler müzenin kalıcı koleksiyonuna dahil ediliyor.

ERGİN ÇAVUŞOĞLU & GÜLSÜN KARAMUSTAFA GUGGENHEIM, NEW YORK’DA

Ergin Çavuşoğlu ve Gülsün Karamustafa’nın çalışmalarının yer aldığı bu sergi, bahsi geçen coğrafyalardan gelen pek çok sanatçıya ait eseri biraraya getiriyor. Serginin ikinci ayağının ise 2017 yılında İstanbul Pera Müzesi’nde gerçekleştirilmesi planlanıyor.

Koleksiyona Dahil Edilen Yapıtlar 

Ergin Çavuşoğlu, “Kristal ve Alev” 2010, dört kanallı (1920×1080) senkronize, sesli video yerleştirmesi, 00:38:15 PEER’den yerleştirme görüntüsü, Londra, 2010. © C. Dorley-Brown ‘Kristal ve Alev’, PEER işbirliğinde Film and Video Umbrella tarafından sipariş edilmiş ve gösterilmiştir. London Councils ‘Free to Air’ programı ve Arts Council England tarafından desteklenmiştir.

”Ergin Çavuşoğlu’nun ‘Kristal ve Alev’ başlıklı yapıtında gündelik varoluşun geçici yanları, kalıcı ve hatta temel nitelikte bir önem kazanmakta. Çekimi Londra’nın farklı bölgelerinde yapılan yapıt ile sanatçı, izlerini tanınmış edebi kaynaklardaki motiflerde (mesela bu çalışmada İtalo Calvino’nun Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri başlıklı eserinden alınan şiirsel pasajda) bulabileceğimiz, gündelik ritüel ve eylemlere dair video çalışmalarına bir yenisini eklemekte.

Gülsün Karamustafa, “Verilen Malzemeyle Kendi Hikâyeni Yarat” 1997, kumaş, sentetik pamuk, 30 x 50 cm’lik boyutlarda 30 parça ‘Environ 27 Ans: Pratiques Artistic et Feminism’ sergisinden yerleştirme görüntüsü, Palais de l’Athénée, Cenevre, 1997

Yaşamı boyunca üç ayrı askeri darbeye tanıklık etmiş olan Gülsün Karamustafa’nın doğum konusundaki görüşü varoluşsal boyuta yaklaşmakta; özgürlüğün ve güvenliğin bir hak olmaktan çıkıp bir soruna dönüştüğü coğrafyalarda yaşam ve ölüm arasındaki karşıtlık zihinlerde daha fazla yer kaplamakta.

‘Verilen Malzemeyle Kendi Hikâyeni Yarat’ başlığını seçerken Karamustafa maharetli bir biçimde yapıtın yorumlanmasını izleyiciye bırakıyor –fakat yine de sınırlandırılmış bir şekilde, sanatçının kendisinin belirlediği malzeme seçkisi çerçevesinde. Özgür iradeye dair bu ironik verme-alma oyunu tam da yapıtın ele aldığı konuya karşılık gelmekte. Sanatçı izleyicinin zihnini boş bir şekilde alıp ona manipülasyonlarla ve anlamı saptıran yöntemlerle yaklaşmakta –tıpkı kültürlerin ve toplumların çocuklara yaklaşımında görüldüğü gibi: sonuçta izleyiciler kendilerine verilen malzemeyle istediklerini yapma konusunda özgürler.

Ergin Çavuşoğlu Kimdir?

1968 yılında Bulgaristan’da doğdu. 1980’lerin başlarında, Sofya’da “İliya Petrov” Ulusal Sanat Okulu’nda okudu. Ardından, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. Goldsmiths, Londra Üniversitesi’nde Yüksek Lisans eğitimini tamamladı, Portsmouth Üniversitesi’nde Doktora yaptı ve 2015 yılında Middlesex Üniversitesi’nde Profesörlük ünvanını elde etti.

Sanatçı 2003 yılındaki 50. Venedik Bienali’nde Türkiye Pavyonu’nda yer aldı. 2004’te Beck’s Futures Ödülü’ne aday gösterildi ve 2010 yılında da Birleşik Krallık’ın en büyük güncel sanat ödüllerinden biri olan Artes Mundi 4’e aday gösterildi. Son kişisel sergileri arasında “Hangi Güneş Seyre Daldı Son Rüyanı?”, Rampa, İstanbul (2016), ”Sinefikasyon (Tarot & Satranç)”, The Image Generator II, Extra City Kunsthal, Antwerp (2016), ”Adaptasyon – Sinefikasyon”, Rampa, İstanbul (2014), “Ergin Çavuşoğlu – Dust Breeding”, The Pavilion, Downtown Dubai (2011), “Ergin Çavuşoğlu – Dust Breeding”, The Pavilion, Downtown Dubai (2011), “Başkalık”, Rampa, İstanbul (2011), “Crystal & Flame”, PEER, Londra (2010), “Ergin Çavuşoğlu”, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen (2009-10), Haunch of Venison, Londra (2004 and 2009), “Place After Place”, Kunstverein Freiburg (2008), “Quintet Without Borders”, ShContemporary, Şangay (2008), Haunch of Venison, Zürih (2007), “Point of Departure”, John Hansard Gallery, Southampton ve NGCA Sunderland (2006), ve “Entanglement”, DCA, Dundee (2004) bulunuyor.

Grup sergileri arasında ise, “Sanatçı ve Zamanı”, İstanbul Modern, İstanbul (2015), ”Çok Sesli”, İstanbul Modern, İstanbul (2014), “The Best of Times, The Worst of Times; Rebirth and Apocalypse in Contemporary Art”, 1. Uluslararası Güncel Sanat Bienali, Arsenale, Kiev (2012), “Migrasophia”, Maraya Art Centre, Sharjah (2012), “Zwölf im Zwölften”, TANAS, Berlin (2011), 4. Moskova Çağdaş Sanat Bienali (2011),“Kayıp Cennet”, İstanbul Modern, İstanbul (2011) Manifesta 8, Murcia (2010), “fast forward 2. The Power of Motion”, Media Art Sammlung Goetz, ZKM Museum of Contemporary Art, Karlsruhe (2010), “HomeLessHome”, Museum on the Seam, Socio-Political Contemporary Art Museum, Kudüs (2010), The First Mediterranean Biennial of Contemporary Art, Hayfa (2010), “There is no Road”, LABoral Centro de Arte y Creación Industrial, Gijón (2009), “All Inclusive – A Tourist World”, Schirn Kunsthalle, Frankfurt (2008), “Between Borders”, MARCO Vigo (2007), British Art Show 6 (2005), 3. Berlin Bienali (2004), 50. Venedik Bienali (2003) ve 8. İstanbul Bienali (2003) bulunuyor.

Ergin Çavuşoğlu, Londra, İngiltere’de yaşıyor ve çalışıyor.

Gülsün Karamustafa Kimdir?

(Ankara, 1946) 1969 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nden mezun oldu.

Kişisel sergileri arasında “Swaddling the Baby”, Villa Romana, Floransa (2015); “Sıradan Bir Aşk”, Rampa, Istanbul (2014); “Vadedilmiş bir Sergi”, SALT Ulus, Ankara (2014), SALT Beyoğlu, SALT Galata, İstanbul (2013); “Mobile Stages”, Salzburger Kunstverein, Salzburg (2008); “Bosphorus 1954”, Kunstmuseum Bonn, Bonn (2008); “Memory of a Square / 2000-2005 Video Works by Gülsün Karamustafa”, Kunsthalle Fridericianum, Kassel (2006); “Black and White Visions”, Prometeo Gallery, Milano (2006); “PUBLIC/ PRIVATE”, Dunkers Kulturhus, Helsingborg (2006); “Memory of a Square”, Museum Villa Stuck, Munih (2006); “Men Crying presented by Museé d’Art Moderne de la Ville de Paris”, Galerie Immanence, Paris (2005); “Galata:Genoa (Scavere Finestrini)”, Alberto Peola Gallery, Torino (2004); “Mystic transport, Trellis of My Mind”, Musée d’Art et Histoire, Cenevre (1999) yer almaktadır. Katılmış olduğu karma sergilerden bazıları ise şunlardır; 31. Sao Paulo Bienali (2014); “Art Histories”, Museum der Moderne Salzburg (2014); “Artevida Politica”, Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (2014); 4. Selanik Bienali (2013); 1. Kiev Bienali (2012); 3. Singapur Bienali (2011), 3. Guangzou Trienali (2008); 11. Kahire Bienali (2008); “The 1980s: A Topology”, Museu Serralves, Porto (2006); “Soleil Noir, Depression und Gesellschaft”, Salzburger Kunstverein, Salzburg (2006); “The Grand Promenade”, National Museum of Contemporary Art – EMST, Atina (2006); “Why Pictures Now”, MUMOK Museum Moderner Kunst Stifung Ludwig, Viyana (2006); “Projekt Migration”, Kölnischer Kunstverein, Köln (2005); “Centre of Gravity”, Istanbul Modern, Istanbul (2005); “Contour 2. Video Sanat Bienali”, Mechelen (2005); “Ethnic Marketing”, Centre d’Art Contemporain, Cenevre (2004); 1. Sevilla Bienali (2004); “In den Schluchten des Balkans, Kunsthalle Fridericianum”, Kassel (2003); “Blood & Honey”, Sammlung Essl, Viyana (2003); “When Latitudes Become Forms”, Walker Art Center, Minnesota (2003); 8. Havana Bienali (2003); 3. Çetince Bienali (2003); 3. Kwangju Bienali (2000); ile 2., 3. ve 4. Uluslararasıİstanbul Bienalleri (1987, 1992, 1995).

Gülsün Karamustafa İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor.

Exit mobile version