Tabuları yıkan, klişeleri bozan bir başarı öyküsü: ‘Dangal’ – Veysel Boğatepe yazdı…
Sınıfsal ayrımcılığın, eşitsizliğin, adaletsizliğin, tabuların, dinsel ve batıl inançların baskın olduğu geleneksel toplumlarda her başarının altından mutlaka dramatik bir yaşam öyküsü çıkıyor. Başarı öykülerinin beyaz perdeye aktarıldığı biyografik film kategorisine “Dangal” ile dâhil olan Bollywood yapımı filmin ana fikrini de Hintli bir ailenin dramatik yaşamı oluşturuyor.
Gerçek bir hikâyeden perdeye aktarılan biyografik filmde, Hintli ilk kadın güreşçi Geeta Phogat’ın mücadelesi ve başarısı kadraja alınıyor. Geeta’nın babasını Hint sinemasının en popüler oyuncusu Aamir Khan, kız kardeşi Babita Kumari’yi Sonya Malhotra ve kendisini de Fatima Sana Shaikh, canlandırıyor. Aynı isimle (Dangal) üç defa sinemaya uyarlanan hikâyenin ilki 1977’de, ikincisi 2013’te ve sonuncusu da 2016’da çekilmişti. Devamı gelir mi bilemiyorum fakat bu filmlerin seri olmadığını, birbirinden bağımsız ve hikâyeye farklı bakış açılarıyla yaklaştığını hatırlatayım.
Bireysel mücadelenden ulusal başarıya
Çocukluğundan beridir güreş tutkusu olan Mahavir Singh Phogat, babasının karşı çıkmasıyla güreşten vazgeçer ancak bastırdığı bu duygu onu sürekli rahatsız eder. Yıllar sonra evlendiğinde erkek çocuğu olması için dualar eder, muskalar yazdırır fakat ilk kız çocuğu Geeta’dan sonra ikincisi de kız olunca artık tek bir seçeneği kalır; çocuklarını kendi bildiği tekniklerle güreşçi olarak yetiştirmek. Fakat aşması gereken engeller, yıkması gereken tabular vardır. Çünkü kız çocuklarının kısa şort giymesi, güreşmesi ve saçlarını kesmesi genel ahlak kurallarına aykırıdır. Dışlanmalarına, alay konusu olmalarına, lanetlenmelerine aldırmayan Mahavir, çocuklarının saçlarını kesip, pantolonlarını da kısaltarak işe koyulur. Zorlu antrenmanlar sonucunda müsabakalara katılacak seviyeye ulaşan Geeta ve Babita, yerelde yapılan tüm yarışmalarda erkeklerle güreşerek büyük başarı kaydederler.
Ülkelerini uluslararası yarışmalarda temsil edebilmeleri için akademiye gitmeleri şarttır fakat yardım istediği devlet kurumlarının kapısı yüzlerine kapatılır. Mahavir, tüm yıldırmalara, imkânsızlıklara rağmen büyük kızı Geeta’yı akademiye göndermeyi başarır. Antrenmanlarına burada devam eden Geeta, elemelerde tüm rakiplerini yenerek ülkesini Olimpiyatlarda temsil edecek ilk Hintli kadın güreşçi olur. İngiliz Milletler Topluluğu şampiyonasında Avusturyalı rakibi yenerek babasının hayalini gerçekleştirmekle kalmayan Geeta, ülkesine altın madalya kazandıran ilk kadın güreşçi unvanını da elde eder. Geeta’nın mücadele sonrasındaki başarısı aynı zamanda tüm tabuları yıkar ve kadınlara da mücadele yolunu açmış olur.
‘Söz Çerçisi’nden Hayat Bilgisi Dersleri – Veysel Boğatepe yazdı…
Bollywood klişelerini yıktı
Uluslararası festivallerde ödülü bulunmayan ama kendi ülkesinde birçok ödül alan Dangal (Güreşçi), her yıl dünya sinemasında birkaç örneğine rastladığımız başarı öykülerinden ancak Hindistan’ın Bollywood’undan böyle bir yapıtın çıkması ve hatta Türkiye’de dâhil birçok ülkede gişe başarısı yakalaması, Hint sineması açısından oldukça önemlidir. En azından Bollywood’un klişelerinden olan abartılı animasyon, detayların ağır çekimlerle seyircinin gözüne sokulması, video-klip tarzı şarkılı-türkülü sahnelerin nispeten de olsa ötesine geçilebilmiş.
Hint sinemasını uluslararası platforma taşıyan Dangal, Hint kültürüne ilişkin birçok tabuyu da beyaz perdeden aktararak ders çıkartılması gereken bir başarı öyküsünü sinema diliyle anlatıyor. Yönetmen Nitesh Tiwari, toplumsal normları karakterler üzerinden başarı bir şekilde sorgulatarak sosyal içerikli mesajlar veriyor. Kızlarını acımasız bir şekilde eğiten, çocukluklarını yaşamasına izin vermeyen otoriter ve idealist bir baba ile uyuyan çocuklarının ayaklarına masaj yapan bir babayı aynı karakter üzerinden dengeli bir şekilde yansıtıyor. Neticede Dangal, Bollywood mahsulü de olsa uzun vadede biyografik spor öyküleri arasında kendisine yer edinmekle kalmayacak, Bollywood’un klişelerden arınmasına da referans olacaktır.
Veysel Boğatepe
Dangal
Yapım: Aamir Khan Productions
Yönetmen: Nitesh Tiwari
Senaryo: Nitesh Tiwari
Tür: Biyografik dram
IDMb: 8, 5
Ülke / Dil: Hindistan / Hintçe, Türkçe Alt yazı
Oyuncular: Aamir Khan, Sakshi Tanwar, Fatima Sana Shaikh, Sanya Malhotra, Aparshakti Khurana